Útok na krále - 2.lekce ...

Útok na krále - šachy
2.lekce
Vytisknout  

Předpoklady útoku

   Silný šachista nezačne nikdy útok jestli k tomu nemá poziční předpoklady.Připravit tyto poziční předpoklady potřebuje od šachisty mnohem více znalostí,zkušeností,zkrátka šachového umění než samotné provedení útoku.My se s nimi proto stručně seznámíme,protože šachista se je pořád učí.Jak nejlépe do tajů "výstavby partie" proniknout?Chce to řešit nejenom kombinační obraty,ale studovat i celé partie.
    Pro úspěch útoku nestačí mít jen  tzv. "objekt útoku" a neznamená,že útočící bude mit úspěch.Ale musiíme mít síly,které tento objekt zničí.Takovýmito silami jsou:

Dynamické prvky pozice

a)Vývin sil (vývin figur,to jest šachový čas)
    To je jednou ze základních úloh,nejrychlejší vývin figur.Avšak nelze je vyvíjet samoúčelně.Podléhá našemu plánu,záměru.Figury musí být vyvinuté tak,aby dobře spolupracovaly,říká se tomu harmonická spolupráce všech sil.
b)Iniciativa
    Ten hráč,který lépe a více figur vyvinul vládne iniciativou.A kdo vládne iniciativou,ten má předpoklady organizovat nástup k útoku.
     Porušení principu harmonického vývinu figur (např. tahání jednou figurou vícekrát v zahájení se ziskem pěšce nebo figury zatímco soupeř vyvinul více figur) přivádí k těžkým následkům až prohře.

Příklad 1
   Pro ilustraci porušení principu rozehrávání šachové partie začneme klasikou.Tato varianta byla proananalyzována ještě v 17.století Italem D.Greco.
1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sc4 Sc5 4.c3 Jf6 5.d4 cxd4 6.cxd4 Sb4+ 7.Jc3 Jxe4 8.0-0 Jxc3
(správné je 8...  Sxc3 9.d5 Mollerův útok) 9.bxc3 Sxc3? (nutné bylo 9. ,, d5 ) 10.Db3 Sxa1?
(10. .. d5 11.Sxd5 0-0) 11.Sxf7+ Kf8 12.Sg5 Je7 13.Je5 Sxd4 14.Sg6 d5 15.Df3 Sf5
16.Sxf5 Sxe5 17.Se6+ Sf6 18.Sxf6 gxf6 19.Dxf6+ Ke8 20.Df7mat

Příklad 2
   Jako ukázku hrubého porušení principu vývimu si probereme partii Novackij - Sulik Gdaňsk 1956,Caro-Kann:
1.e4 c6 2.Jc3 d5 3.Jf3 Sg4 4.h3 Sxf3 (4. .. Sh5) 5.Dxf3 e6 6.d4 dxe4 7.Jxe4 Dxd4 8.Sd3 Jf6 9.Se3 Dxb2 (Tak to je už přespříliš) 10.0-0 Jxe4 11.Sxe4 Df6 12.Dg3 Ja6 13.Vab1 De7
14.Vfd1 g6 15.Sg5 f6 16.Df3! Kf7 17.Sxf6 Dxf6 18.Vd7+ Se7 19.Vxe7
   1:0
Sebráním dvou pěšců černý zaostal ve vývinu a bez odporu prohrál.

Příklad 3
   Černý udělal tři tahy dámou,zatímco bílý si každým tahem vyvimul figuru.
Botvinik-Spielmann,Moskva 1935,Caro-Kann
1.e4 c6 2.c4 (Dnes velmi populární varianta proti Caro-Kannu) d5 3.exd5 cxd5 4.d4 Jf6
5.Jc3 Jc6 6.Sg5 Db6 7.cxd5 Dxb2 8.Vc1! Jb4 9.Ja4 Dxa2 10.Sc4 Sg4 11.Jf3
1:0
Černý se vzdal před perspektivou  11. .. Sxf3 12.gxf3 Da3 13.Vc3


Domácí úkol

Úloha č.1
Po tazích 1.e4 e5 2.Sc4 Jf6 3.d4 Jxe4 4.dxe5 c6 5.Je2 zhájil černý útok tahem 6. ..Jxf2

Posice

Má černý dobré předpoklady k útoku a je tento tah za černého správný nebo útok nemá předpoklady k úspěchu a bílý se ubrání? Doložte svůj názor variantami.

Úloha č.2
Tuto partii sehráli dva desetiletí,najděte chyby černého a jak měl černý lépe pokračovat.Příklad zároveň slouží tomu,abyste se naučili,jak hrát partii Caro-Kannu.
Krakops-Koblas,Lotyšsko 1988,Caro-Kann: 1.e4 c6 2.d4 d5 3.Jc3 dxe4 4.Jxe4 Sf5 5.Jg3 Sg6 6.h4 h6 7.Jf3 e6 8.Je5 Sh7 9.Sc4 Jf6 10.De2 Dxd4 11.Jxf7 Vg8 12.Dxe6+ Se7 13.Dc8+ Sd8 14.Se3 Dxc4 15.Jd6+ 1:0  Černý hrubě pochybil v zahájení,bílý mohl proto úspěšně útočit bez rošády. Takovéto útoky bez rošády nejdou,když soupeř neudělá chybu.

On-line účast na řešení úkolu

Řešit úkol Prohlídka hodnocení úkolu Dotazy,připomínky

Pomocí volby Řešit můžete (po přihlášení) odeslat vaše řešení domácího úkolu (každý úkol smíte řešit jen jednou). Volbou Hodnocení si přečtete hodnocení a komentář od vyučujícího. Dotaz nebo připomínku můžete opakovaně zasílat pomocí tlačítka Dotazy, Komunikace (na levém okraji) zobrazuje příklad možné komunikace s vyučujícím.